Let op: De PPT is verhuisd naar Institutenweg 10 in Enschede (7521 PK). Wij bevinden ons in een nieuw pand (Speak Up) aan de overzijde van de Auke Vleerstraat op de eerste verdieping. Parkeren kan op het aangelegen parkeerterrein. De ingang zit aan de zijkant (tegenover 3T) en u kunt gebruik maken van trap en/of lift. Er is een fietsenstalling om de hoek.

Update Leidraad Mondzorg Corona - oktober 2021
COVID-19 maatregelen: kort voor de afspraak de praktijk betreden, desinfecteer de handen en we houden 1,5 meter afstand. Dank u wel !

Wie krijgt parodontitis?

Ongeveer 50% van alle mensen kan parodontitis krijgen. Dit heeft te maken met individuele vatbaarheid en mondhygiëne. Er bestaan echter verschillende soorten en gradaties. Iedere parodontitis begint met tandvleesontsteking, maar niet iedere tandvleesontsteking leidt tot een ernstige parodontitis. Dit is afhankelijk van een aantal factoren, die de weerstand tegen de bacteriële aanval kunnen beïnvloeden. Erfelijke aanleg, suikerziekte en roken kunnen een rol spelen. Parodontitis is meestal een langzaam verlopend chronisch proces met een klachtenvrij verloop. Er is echter ook een agressieve vorm van parodontitis die zich heel snel kan ontwikkelen en al op jonge leeftijd tot verlies van tanden en kiezen kan leiden. Vooral bij agressieve parodontitis spelen erfelijke factoren een rol.

Naast een verhoogde kans op gebitsverlies, bestaat er ook een risico voor de algemene gezondheid. Parodontitis zorgt ervoor dat er bacteriën en hun restproducten via de kleine bloedvaten rond het ontstoken tandvlees in het gehele lichaam terecht komen. Uit onderzoek blijkt, afhankelijk van de ernst van deze aandoening, een relatie te bestaan tussen parodontitis en de ontwikkeling van suikerziekte (diabetes), hart-en vaatzieken, en vroeggeboortes.

Wat kun je er tegen doen?