Als u bij ons op afspraak bent geweest, bent u gewend om de rekening van Famed te ontvangen. Famed is samengegaan met Infomedics. Onze rekeningen worden daarom vanaf 1 januari 2020 door Infomedics verstuurd. We houden u op de hoogte. Wanneer uw mobiele nummer en e-mailadres bij ons bekend zijn, kunt u uw rekening voortaan ook digitaal ontvangen. Wilt u hier gebruik van maken? Controleer dan tijdens uw volgende bezoek of wij de juiste gegevens van u in ons systeem hebben staan.

Er is ook een uitgebreide gezondheidsvragenlijst. Wilt u deze ingevuld meenemen voor uw eerste onderzoek? Indien u de vragenlijst digitaal wilt terugsturen verzoeken wij u dit, vanwege uw privacygevoelige informatie, via het beveiligde contactformulier te doen.

Wat is parodontitis en hoe ontstaat het?

De vele verschillende bacteriën in onze mond maken voortdurend tandplaque aan. Beginnende tandplaque is niet zo gevaarlijk, maar als het laagje dikker en ouder wordt, krijgen schadelijke bacteriën het overwicht. Deze bacteriën kunnen dan een tandvleesontsteking veroorzaken. Tandplaque kan verkalken en er ontstaat tandsteen. De tandsteenlaag heeft een ruw oppervlak en geeft aanleiding tot verdere aanhechting van tandplak. Op een gegeven moment raakt het tandvlees los van de tand en kunnen de bacteriën ook onder het tandvlees actief worden en op de tandwortel plak en tandsteen aanmaken. Zo kan de ontsteking zich uitbreiden en uiteindelijk zelfs het bot, waar de tanden en kiezen in zitten, aantasten. De tanden en kiezen verliezen dan hun houvast, waardoor ze uiteindelijk los gaan zitten en kunnen uitvallen. Deze zich uitbreidende ontsteking van tandvlees waar het kaakbot bij betrokken raakt heet parodontitis.

Wie krijgt parodontitis?