Let op: De PPT is verhuisd naar Institutenweg 10 in Enschede (7521 PK). Wij bevinden ons in een nieuw pand (Speak Up) aan de overzijde van de Auke Vleerstraat op de eerste verdieping. Parkeren kan op het aangelegen parkeerterrein. De ingang zit aan de zijkant (tegenover 3T) en u kunt gebruik maken van trap en/of lift. Er is een fietsenstalling om de hoek.

Update september 2021
COVID-19 maatregelen in de praktijk: desinfecteer uw handen bij binnenkomst en houdt svp 1,5 meter afstand. Dank u wel !

Wat is parodontitis en hoe ontstaat het?

De vele verschillende bacteriën in onze mond maken voortdurend tandplaque aan. Beginnende tandplaque is niet zo gevaarlijk, maar als het laagje dikker en ouder wordt, krijgen schadelijke bacteriën het overwicht. Deze bacteriën kunnen dan een tandvleesontsteking veroorzaken. Tandplaque kan verkalken en er ontstaat tandsteen. De tandsteenlaag heeft een ruw oppervlak en geeft aanleiding tot verdere aanhechting van tandplak. Op een gegeven moment raakt het tandvlees los van de tand en kunnen de bacteriën ook onder het tandvlees actief worden en op de tandwortel plak en tandsteen aanmaken. Zo kan de ontsteking zich uitbreiden en uiteindelijk zelfs het bot, waar de tanden en kiezen in zitten, aantasten. De tanden en kiezen verliezen dan hun houvast, waardoor ze uiteindelijk los gaan zitten en kunnen uitvallen. Deze zich uitbreidende ontsteking van tandvlees waar het kaakbot bij betrokken raakt heet parodontitis.

Wie krijgt parodontitis?