Update COVID-19
Alle patiënten ontvangen voorafgaand aan hun afspraak een e-mail met instructies. Houd rekening met het volgende:

*Kom niet te vroeg, maar liefst vlak voor de afspraak bij ons binnen. Laat tas en jas in de auto.

*U kunt uw handen desinfecteren bij binnenkomst.

*Volg de aanwijzingen van ons personeel op, wij respecteren de 1,5 meter afstandsregel.

*Verlaat na uw behandeling zo spoedig mogelijk de praktijk, vervolgafspraken kunnen telefonisch worden gemaakt.

Implantologie

Het plaatsen van tandheelkundige implantaten is onlosmakelijk verbonden met een gezond parodontium (tandvlees en kaakbot). Voor het plaatsen van implantaten op posities waar tanden en/of kiezen verloren zijn gegaan, is het belangrijk dat het parodontium gezond is. Voordat er geïmplanteerd wordt is het dus van belang dat er eerst parodontologisch onderzoek en, indien nodig, parodontale behandeling plaatsvindt.

Een implantaat is geen natuurlijke tand of kies. Er gaat niets boven het behoud van eigen tanden en kiezen. Als een tand of kies echt niet te behouden is of wanneer de inspanning die verleend moet worden niet in verhouding staat tot een duurzaam functie-behoud, is een implantaat een goede indicatie. De hulpvraag voor een vaste prothetische reconstructie, met een implantaat, dient duidelijk aanwezig te zijn. Het alternatief voor een implantaat is een uitneembare prothetische reconstructie, bijvoorbeeld een (frame)prothese. Dit dient ook duidelijk besproken te worden.

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 50% van de bevolking gevoelig is voor parodontitis. Peri-implantitis (ontsteking van het kaakbot rondom een implantaat) wordt grotendeels veroorzaakt door dezelfde bacteriën die parodontitis veroorzaken. Onbehandelde parodontitis vormt dus een groot risico voor het kaakbot rondom het implantaat, en daarvoor voor het implantaat zelf. Een goede zelf- en nazorg rondom het implantaat is daarom van groot belang voor het behoud van het implantaat en voor een gezonde mond.

E.J.W. Zeubring is tandarts-parodontoloog en implantoloog en voert deze behandeling uit.

Wat is een implantaat?